COVID-19 SI IMPORTANTA CLAUZEI DE FORTA MAJORA DIN CONTRACTE

COVID-19 SI IMPORTANTA CLAUZEI DE FORTA MAJORA DIN CONTRACTE

 

Infectia cu COVID- 19 este pe punctul de a deveni o pandemie, iar guvernele din lume iau masuri pentru a preveni sau a limita raspandirea, masuri care implica interzicerea frecventarii locurilor publice, carantina. Automat, consecintele acestor actiuni vor duce la intarzierea sau stoparea activitatii unor  intreprinderi. In contextul actual al raspandirii continue al virusului, va atragem atentia asupra cateva aspecte ce pot sa aiba impact asupra relatiilor contractuale de la nivelul unitatii dvs.

  1. Forta majora – riscul neexecutarii contractului comercial

 

Intrucat aparitia virusului la nivel mondial poate fi calificata ca un eveniment imprevizibil, este foarte important sa se analizeze clauzele de forta majora din contractele incheiate cu partenerii contractuali sau care urmeaza a fi inserate in contractele ce urmeaza a fi incheiate pe viitor.

Potrivit art. 1351 alin. (2) din Codul Civil, ,,forta majora este orice eveniment extern, imprevizibil, absolut invincibil si inevitabil’’

Cu toate acestea, potrivit art. art. 1351 alin. (2), ,,daca legea nu prevede altfel sau partile nu convin contrariul, raspunderea este inlaturata atunci cand prejudiciul este cauzat de forta majora sau de caz fortuit.”

 

Asadar, este important sa se faca o analiza asupra clauzelor de forta majora din contractele incheiate la nivel de unitate, pentru a se vedea cine raspunde in cazul in care nu nu pot fi indeplinite obligatiile din cazul COVID- 19 si care sunt consecintele asupra business-ului in general.

 

In cazul in care se raspunde pentru riscul contractual chiar si in caz de forta majora, este de vazut daca se pot invoca alte clauze de exonerare de raspundere sau de suspendare temporara a executarii obligatiilor contractuale, pentru a evita prodcuerea unui prejudiciu semnificativ activitatii .

 

  1. COVID 19 in relatia angajat – angajator?

 

Avand in vedere recomandarile emise de Ministerul Sanatatii din Romania pentru evitarea raspandirii COVID-19, este posibil ca intreprinderea sa fie nevoita sa ia o serie de masuri de protectie a angajatilor dar si a angajatorului.

 

Este important de analizat, in relatie cu fiecare angajat, care sunt masurile ce pot fi luate in vederea evitarii de pierderilor financiare care se pot naste ca o consecinta a lipsei de la munca a angajatilor.

Asadar, in functie de specificul activtiatii, trebuie sa se faca o analiza referitor la care ar putea fi cele mai bune decizii a fi luate pentru business:

  • Schimbarea felului muncii (munca de la domiciliu sau telemunca);
  • Acordarea de concedii medicale pentru incapacitate de munca sau carantina;
  • Suspendarea contractelor de munca.

 

Atentie sporita trebuie acordata cu privire la felul in care se va dispune suspendarea contractelor de munca, daca aceasta e necesara, in cazurile prevazute de lege, intrucat daca e dispusa abuziv, aceasta poate fi atacata in instanta.

 

Tineti cont ca potrivit art. 50 din Codul Muncii, contractul individual de munca se suspenda de drept in urmatoarele situatii:[...]

  1. c) carantina; [...]
  2. f) forta majora;

Insa, potrivit art. 52 alin. 1 contractul individual de munca poate fi suspendat si din initiativa angajatorului [...]

  1. c) in cazul intreruperii sau reducerii temporare a activitatii, fara incetarea raportului de munca, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare;

 

Asadar, de la caz la caz, trebuie analizat daca COVID-19 poate fi interpretat ca (i) un eveniment de forta majora in contractul individual de munca, urmand a se dispune suspendarea de drept sau ca (ii) un eveniment care poate sa duca la reducerea activitatii, urmand a se dispune suspendarea din initiativa angajatorului, consecintele celor doua modalitati de suspendare fiind diferite.

Oricare ar fi ipoteza pentru care ar interveni suspendarea de drept a contractelor individuale de munca, efectele sunt aceleasi: pe perioada suspendarii, angajatii nu vor presta munca si, angajatorul nu va acorda remuneratia.

 

  • Masuri preventive de securitate si sanatate in munca pentru angajatori:

Nu in ultimul rand, este important ca fiecare angajator sa dispuna masuri in conformitate cu prevederile Legii nr. 319/2006 privind securitatea si sanatatea in munca, in vederea:

  • asigurarii securitatii si protectia sanatatii lucratorilor;
  • informarii si instruirii lucratorilor;
  • acordarii de echipament de protectie (masti, manusi de protectie etc.);
  • limitarii expunerii
  • elaborarii unui plan de masuri, intocmit in baza recomandarilor medicului de medicina muncii etc.

 

Antico si Asociatii SPRL va sta la dispozitie pentru asistenta in legatura cu analizarea situatiilor juridice ce pot sa intervina in intreprinderea dvs, in urma raspandirii virusului COVID-19 in Romania si in lume. Pentru orice nelamurire sau intrebare referitoare la cele de mai sus, nu ezitati sa ne contactati.

 

ANTICO SI ASOCIATII SPRL