Posibile schimbari importante pentru sectorul energiei regenerabile din Romania. Reintroducerea PPAs
In prezent, conform Legii energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012 (Legea), regula este ca tranzactiile pe piata concurentiala se desfasoara in mod transparent, public, centralizat si nediscriminatoriul. Modul centralizat inseamna, in sensul legii, desfasurarea tranzactiilor intre operatorii economici intremediate de operatorul pietei de energie electrica sau de operatorul de transport in baza unor reguli aprobate de autoritatea competente.
In cazul Romaniei, operatorul pietei de energie electrica este OPCOM SA, iar autoritatea competenta sa emita reguli care afecteaza piata este ANRE.
Reglementare comunitara
Incepand cu 01 ianuarie 2020 a devenit aplicabil la nivel comunitar, si implicit in Romania, Regulamentul al Parlamentului European si al Consiliului nr. 943/2019 (Regulamentul) privind piața internă de energie electrică, cu principalele obiective si principii:
- să ofere tuturor consumatorilor din Uniune posibilități reale de alegere, precum și noi oportunități de afaceri și un comerț transfrontalier mai intens,
- asigurarea obținerii de progrese în materie de eficiență, prețuri competitive și îmbunătățirea calității serviciilor, precum și pentru a contribui la siguranța alimentării și la dezvoltarea durabilă.
- asigurarea negocierii pe pietele extrabursiere (,,over the counter’’) a contractelor de furnizare pe termen lung.
Regulamentele Europene sunt implementate direct in legislatia statelor europene, in conformitate cu art. 288 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene și creează drepturi a căror respectare poate fi reclamată direct în fața instanțelor naționale
Modificarile aduse de Ordonanta de urgenta nr.74/2020
In data de 19 mai 2020 in Monitorul Oficial fost publicata Ordonanta de urgenta nr. 74 /2020 (OUG) pentru modificarea şi completarea Legii energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, care a intrat in vigoare la data publicarii.
Conform notei de fundamentare, printre altele, modificarile introduse prin OUG au drept scop stimularea investitiilor in noi capacitati de producere a energiei electrice, in contextul imbatranirii capacitatilor existente.
Astfel, pentru a atinge primul scop declarat al OUG, a fost completat art. 23 din Lege, fiind adaugat alineatul 21 , care prevede ca „prin exceptie de la prevederile alin. (1), pe piata concurentiala, angro sau cu amanuntul, producatorii pot incheiea contracte bilaterale in afara pietei centralizate, la preturi negociate, cu respectarea regulilor de concurenta, pentru energia electrica provenita de la noi capacitati energetice de productie, puse in functiune dupa data de 1 iunie 2020.
Conform modificarilor aduse de OUG, energia electrica provenita din capacitatile puse in functiune dupa data de 1 iunie 2020, este exceptata de la obligatia de a fi ofertata public si nediscriminatoriu pe piata concurentiala. De asemenea, art. 29, referitor la drepturile producatorilor din Lege a fost completat astfel incat sa se coreleze cu completarile aduse la art. 23.
Prin urmare, toata energia produsa de capacitatile puse in functiune dupa data de 1 iunie 2020, va putea fi tranzactionata fara intermedierea operatorului pietei de energie electrica ("Opcom" - S.A.), producatorii de energie avand posibilitatea sa negocieze si sa incheie contracte bilaterale cu consumatorii.
Cu toate acestea, este important sa se aiba in vedere ca:
- 3 al OUG prevede ca in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a acesteia, respectiv pana la data de 19.06.2020, ANRE va emite reglementarile necesare punerii in aplicare a prevederilor si modificarilor aduse. Prin urmare, chiar daca modificarile asupra Legii au avut loc, la momentul actual acestea nu pot fi aplicate in practica, neexistand normele de aplicare mentionate mai devreme, pe site-ul acestiei instituitii nefiind initiat niciun proiect legislativ de implementarea a modificarilor;
- OUG este necesara sa fie aprobata prin lege. La momentul publicarii acestui articol, proiectul de lege privind aprobarea OUG a fost adoptat de Senat si a fost transmis catre Camera Deputatilor pentru dezbatere, fiind insa inaintate modificari de catre comisiile din Senat :
- Comisia pentru energie, infrastructura energetica si resurse minerale a eliminat in intregime toate prevederile care se refereau la dreptul producatorilor de energie electrica de a contracta prin negociere directa, asa cum a fost descris mai sus. In schimb, comisia a propus ca producatorii care au obtinut un aviz de racordare sa aiba posibilitatea de a contracta energia electrica produsa de noua capacitate fara a detine licenta in acest sens. Comisia argumenteaza eliminarea respectivelor prevederi prin faptul ca modificarile propuse acorda dreptul de a incheia contracte bilaterale negociate direct doar producatorilor, fara a acorda acest drept si partenerilor acestora, adica celorlalti participanti la piata. De asemenea, comisia a subliniat si ca acest drept se aplica doar capacitatilor de productie puse in functiune dupa 01 iunie 2020, ceea ce poate fi discriminatoriu. - Proiectul de lege este in procedura legislativa a procedurii in Camera Deputatilor, fiind posibile alte modificari asupra textului OUG, forma finala a acestuia va putea fi foarte diferita de forma publicata in Monitorul Oficial in 19.05.2020. Totusi, chiar daca aceast demers pentru reintroducerea dreptului de a negocia direct contractele pe piata energetica va esua, este de remarcat tendinta legiuitorului national de a transpune prevederile europene in domeniu si de a stimula realizarea investitiilor in sectorul energetic, in special cel al energiei regenerabile.
Referitor la motivarea comisiei privind asa-zisa neacordare in mod expres dreptului de a incheia contracte bilaterale si partenerilor producatorilor, consideram ca este necesara aplicarea principiului de intepretare a legii in sensul in care aceasta ar produce efecte. Astfel, este firesc ca daca unui participant i se acorda dreptul de a participa la un raport juridic, si cocontractantului sau i se acorda acest drept, in caz contrar fiind imposibila incheierea contractului. Acest rationament poate fi aplicat ipotezei curente si datorita faptului ca exista un numar limitat de tipuri de cocontractanti care pot participa la aceste raporturi juridice, adica producatorul nu poate incheia contracte bilaterale decat cu participantii la piata energetica.
Introducerea acestor modificari stimuleaza considerabil realizarea investitiilor in domeniul energiei regenerabile. Prin incheierea contractelor bilaterale negociate direct pe o perioada indelungata, investitorii vor obtine un instrument impotriva volatilitatii preturilor pe piata centralizata precum si se va reduce incertitudinea referitoare la randamentul viitor al investitiilor.
Totusi, trebuie sa admitem ca autorii OUG au ales o formulare destul de nefericita pentru art. 23 alin. 2(1). Daca s-a incercat transpunerea prevederilor si principiilor din Regulamentul 943, formularea aleasa limiteaza in mod serios sensul prevederilor acestuia. Articolul 3 lit. o) din Regulament nu distinge dintre producatori si ceilalti participanti la piata, contractele de furnizare pe termen lung putand fi negociabile pe piețele extrabursiere, sub rezerva respectării dreptului Uniunii în materie de concurență. Consideram ca ar fi fost util pentru autorii OUG sa foloseasca formularea si terminologia din Regulament, astfel incat sa se asigure in cea mai mare masura posibila corelarea prevederilor nationale cu cele comunitare.
Antico & Asociatii SPRL detine o vasta experienta in sectorul energetic, in special proiecte privind energia regenerabila; Oferim o gama completa de servicii juridice in proiectele de investitii din sectorul energiei si a resurselor naturale . Asistenta acordata poate privi atat realizarea capacitatilor noi de productie cat si alte tranzactii specifice sectorului energiei si al resurselor naturale.