NEWSLETTER August 2024
A. DREPT SOCIETAR SI FISCAL |
1. Proiect de OG privind modificarea si completarea Legii nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala: |
Pe site-ul Ministerului Finantelor, s-a publicat un proiect de Ordonanta a Guvernului pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala.
Printre modificarile propuse, prezinta relevanta faptul ca: ü Se propune reglementarea unui nou caz in care organul fiscal nu este obligat sa aplice procedura de audiere a contribuabilului, respectiv in cazul cand organul fiscal urmeaza sa aplice procedura de stabilire din oficiu a creantelor fiscale. ü Se introduce o noua prevedere prin care se reglementeaza faptul ca si in cazul verificarii documentare, similar cu inspectia fiscala/verificarea situatiei fiscale personale, daca organul fiscal emite decizie de impunere in situatia in care se fac constatari in legatura cu savarsirea unor fapte prevazute de legea penala si pentru care se sesizeaza organele judiciare competente, aceasta este nula. ü Se propune introducerea unei noi prevederi in vederea informarii reprezentantilor legali/desemnati asupra situatiei fiscale a contribuabililor/platitorilor, se impune reglementarea obligativitatii declararii de catre acestia a modalitatii de comunicare prin mijloace electronice, in termen de 30 de zile de la data inrolarii contribuabilului/platitorului in SPV. ü Se propune introducerea unui nou articol care prevede ca organul fiscal central aloca oricarei persoane fizice un numar de identificare digitala atribuit in scop fiscal care sa fie utilizat de persoanele fizice, in locul CNP-ului, pentru functionarea corecta a sistemelor care solicita utilizarea CNP-ului persoanelor fizice. La solicitarea persoanei fizice, acest numar va fi comunicat fie prin utilizarea serviciului „Spatiul privat virtual” fie prin utilizarea altor mijloace de comunicare in mediu electronic (de exemplu, o aplicatie pusa la dispozitia persoanei fizice pe site-ul ANAF sau pe telefon). Astfel, o persoana fizica poate alege sa isi dovedeasca identitatea in relatia cu organul fiscal, utilizand acel numar de identificare digitala in scop fiscal in locul codului numeric personal. ü Se propune introducerea unei noi dispozitii care sa prevada faptul ca cesiunea sumelor de restituit/de rambursat se efectueaza numai in situatia in care cesionarul inregistreaza obligatii bugetare restante.
Dispozitiile proiectului de ordonanta urmeaza sa intre in vigoare odata cu publicarea ordonantei in Monitorul Oficial. |
B. LEGISLATIE BANCARA SI FINANCIARA
|
1.Circulara nr. 35/2024 privind nivelul ratei dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei.(Mof: 776/07.08.2024)
Consiliul de administratie al Bancii Nationale a Romaniei a hotarat in data de 07.08.2024 urmatoarele: · reducerea ratei dobanzii de politica monetara la nivelul de 6,50 la suta pe an, de la 6,75 la suta pe an, incepand cu data de 8 august 2024; · reducerea ratei dobanzii pentru facilitatea de creditare (Lombard) la 7,50 la suta pe an, de la 7,75 la suta pe an, si a ratei dobanzii la facilitatea de depozit la 5,50 la suta pe an, de la 5,75 la suta pe an; · mentinerea nivelurilor actuale ale ratelor rezervelor minime obligatorii pentru pasivele in lei si in valuta ale institutiilor de credit.
Astfel, incepand cu data de 8.08.2024, nivelul ratei dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei este de 6,50% pe an. |
2. Proiect de Ordin privind modificarea si completarea Ordinului Bancii Nationale a Romaniei nr. 4/2022 pentru aprobarea Normelor metodologice privind intocmirea situatiilor financiare periodice la nivel individual, conforme cu Standardele internationale de raportare financiara(IFRS), aplicabile institutiilor financiare nebancare in scopuri de monitorizare/supraveghere prudentiala.
Obiectivul general si motivele elaborarii actului normativ: Proiectul de ordin are drept principal obiectiv actualizarea cadrului de raportare aplicabil institutiilor financiare nebancare pentru scopuri de monitorizare/supraveghere prudentiala, in vederea introducerii obligatiei de raportare a cifrei de afaceri, asigurarii furnizarii unor informatii specifice pentru cazul unei institutii financiare nebancare care are si calitatea de institutie de plata sau institutie emitenta de moneda electronica, modificarii normelor metodologice urmare solicitarilor de clarificare primite de la institutiile financiare nebancare, precum si alte modificari.
Acest proiect de ordin este prevazut a se aplica incepand cu data de referinta pentru raportare 31.12.2024, primul termen de raportare la BNR fiind data de 30.01.2025. |
3. Ordinul BNR nr. 4/2024 privind modificarea si completarea Ordinului Bancii Nationale a Romaniei nr. 10/2012 pentru aprobarea Sistemului de raportare contabila semestriala aplicabil entitatilor ce intra in sfera de reglementare contabila a Bancii Nationale a Romaniei. (Mof: 808/14.08.2024)
Ordinul a intrat in vigoare si se aplica incepand cu raportarea contabila semestriala intocmita pentru data de raportare 30 iunie 2024.
Mai multe detalii regasiti in cadrul newsletterului lunii iunie 2024. |
4. Proiect de ordin BNR privind modificarea si completarea Ordinului Bancii Nationale a Romaniei nr. 27/2010 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara si modificarea si completarea Ordinului Bancii Nationale a Romaniei nr. 6/2015 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene:
Proiectul de ordin are drept obiectiv transpunerea in cadrul reglementarilor contabile aplicabile entitatilor care intra in aria de reglementare contabila a bancii centrale a prevederilor Directivei delegate (UE) 2023/2775 a Comisiei din 17 octombrie 2023 de modificare a Directivei 2013/34/UE a Parlamentului European si a Consiliului in ceea ce priveste ajustarea criteriilor de marime pentru microintreprinderi si intreprinderi sau grupuri mici, mijlocii si mari (denumita in continuare Directiva (UE) 2023/2775), care prevede cresterea pragurilor valorice aferente criteriilor de marime (respectiv valoarea activului bilantier si valoarea cifrei de afaceri) privind incadrarea intreprinderilor/ grupurilor, in urmatoarele categorii: microintreprinderi, intreprinderi/ grupuri mici, mijlocii si mari.
Potrivit proiectului de ordin au fost modificate prevederile referitoare la criteriile de marime privind incadrarea institutiilor/grupurilor din cadrul Reglementarilor contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara, aprobate prin Ordinul Bancii Nationale a Romaniei nr. 27/2010, republicat, si, respectiv, din cadrul Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, aprobate prin Ordinul Bancii Nationale a Romaniei nr. 6/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
In cadrul proiectului de ordin se propune ca intrarea in vigoare a prevederilor proiectului de ordin sa se faca incepand cu situatiile financiare aferente exercitiului financiar al anului 2024. |
5. Proiect de act normativ privind instituirea unui cadru pentru securitatea cibernetica a retelelor si sistemelor informatice din spatiul cibernetic national civil:
Prin proiectul de act normativ se propune adoptarea unui set de norme coerente, clare si transparente, menite sa instituie un cadru national unitar de asigurare a securitatii informatice si a raspunsului la incidentele de securitate cibernetica survenite la nivelul retelelor si sistemelor informatice ale entitatilor esentiale si ale entitatilor importante.
Prezentul proiect de act normativ propune: - Adoptarea unei strategii nationale privind securitatea retelelor si sistemelor informatice; - Masuri de gestionare a riscurilor de securitate cibernetica si notificare a incidentelor; - Sectoare de activitate pentru care se va aplica – conform anexelor la proiectul de lege si modalitatile de identificare a entitatilor esentiale si celor importante apartinand respectivelor sectoare. Sarcina centrala a autoritatii de securitate cibernetica este de a supraveghea respectarea masurilor de gestionare a riscurilor si a obligatiilor de raportare prevazute in prezentul proiect de lege pentru entitatile esentiale si importante.
Registrul entitatilor esentiale si importante si al entitatilor care furnizeaza servicii de inregistrare a numelor de domeniu are scopul de a oferi autoritatii de securitate cibernetica o privire de ansamblu asupra entitatilor care intra in domeniul de aplicare al legii. Pentru a se asigura ca registrul este actualizat, entitatile mentionate la alin. (4) sunt obligate sa notifice autoritatii de securitate cibernetica orice modificare a informatiilor privind numele, adresa si sectorul fara intarzieri nejustificate, dar in orice caz intr-un termen bine definit de la data modificarii si la informatiile despre statele membre in care presteaza servicii, intervalele de adrese IP, adresa sediului central si informatii despre valorile de prag specificate.
Prezentul proiect de lege intra in vigoare la data de 18 octombrie 2024. |
6. Legea nr. 243/2024 privind protecţia consumatorilor cu privire la costul total al creditării şi la cesiunea de creanţe (M.Of. Nr. 807 din 13 august 2024)
Legea este aplicabilă raporturilor juridice dintre consumatori, instituţiile financiare nebancare care acordă credite potrivit Legii nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare, şi entităţile care desfăşoară activitatea de recuperare creanţe, stabilind reguli de protecţie a consumatorilor contra dobânzilor excesive în scopul menţinerii echilibrului contractual şi al asigurării integrităţii pieţei financiar-bancare interne. Aceasta lege a intrat in vigoare de la data de 13.08.2024. |
C. LEGISLATIE SPALAREA BANILOR |
1.Proiectul Ordonantei de urgenta pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta nr. 202/2008 privind punerea in aplicare a sanctiunilor internationale:
Pe site-ul Ministerului de Afaceri Externe a fost publicat un proiect de ordonanta de urgenta, prin care, pentru tipurile de sanctiuni mai des intalnite in practica, se indica autoritatea nationala competenta in mod nominal. In cazul in care anumite tipuri de sanctiuni nu vor fi acoperite expres in aceasta lista, un criteriu rezidual a fost introdus pentru insarcinarea autoritatii cu atributii legale in domeniul tipului de sanctiuni internationale. Totodata, in ipoteza in care autoritatea instiintata constata ca nu are calitatea de autoritate competenta potrivit legii, aceasta transmite instiintarea catre autoritatea competenta. Drept ultim resort, atunci cand exista divergente privind asumarea competentei in privinta acordarii derogarilor, Prim-ministrul Romaniei desemneaza autoritatea ce acorda derogarea. Mai mult, avand in vedere natura specifica a anumitor autoritati competente cu atributii de supraveghere, un nou articol privind potentiale sanctiuni pentru incalcarea dispozitiilor prezentei ordonante a fost introdus, ce include trimiteri la cadrul normativ relevant pentru activitatea Bancii Nationale a Romaniei si a Autoritatii de Supraveghere Financiara. |